Operatorzy i Warunki “IF” w składni C++
W C ++ operator jest symbolem wykonującym określoną operację matematyczną. Główne kategorie operatorów to działania arytmetyczne, relacyjne i logiczne.
- Arytmetyczni Operatorzy
Operator | Akcja |
+ | Dodawanie |
– | Odejmowanie |
* | Mnożenie |
/ | Dzielenie |
% | Reszta Dzielenia |
W wyrażeniach matematycznych używane są operatory arytmetyczne. Poniższy wiersz przedstawia przykład wyrażenia, którego wynik zostanie zapisany w zmiennej Result przy użyciu operatora assignment “=”.
Result = 10 * 3 + 5;
Istnieje kilka operatorów skrótowców, które są szeroko stosowane w C ++. Na przykład mamy operator inkrementacji ++, który dodaje 1 do zmiennej i operator dekrementacji – który odejmuje 1, przykład poniżej:
Count++;
Count--;
//It's equivalent to:
Count = Count + 1;
Count = Count - 1;
Inne operatory skrócone to te, które używają operatora arytmetycznego razem z operatorem przypisania:
Count += 15;
//It's equivalent to:
Count = Count + 15;
- Operatorzy Relacyjni
Operator | Akcja |
< | Mniejsze |
<= | Mniejsze bądź równe |
> | Większe |
>= | Większe bądź równe |
== | Jest równy |
!= | Nie jest równy |
Operatorzy relacyjni wykonują porównanie między dwiema wartościami i zwracają wartość logiczną (prawda lub fałsz) jako wynik porównania.
Zauważ, że operator równości to “==”. Uważaj, aby nie pomylić operatora przypisania, którym jest po prostu “=”.
- Operatorzy Logiczni
Operator | Akcja |
|| | OR |
&& | AND |
! | NOT |
Operatorzy logiczni wykonują operację między wartościami logicznymi i zwracają wartość w postaci (true or false) jako wynik operacji. Główne operacje logiczne to OR, AND, NOT.
Operator logiczny “||” (OR) zwraca true, jeśli którakolwiek z wartości logicznych jest prawdziwa. Operator logiczny “&&” (AND) zwraca prawdę tylko wtedy, gdy wszystkie wartości logiczne są prawdziwe. Operator logiczny “!” (NOT) odwraca wartość logiczną.
- Warunkowe if
Instrukcja if ocenia wyrażenie i wykonuje blok kodu, jeśli wynik wyrażenia jest prawdziwy. Może być używany w połączeniu z instrukcją else, która wykonuje blok kodu, jeśli wynik wyrażenia jest fałszywy.
To jest format if … else:
if (expression)
{
// if code block. Executed if the expression is true.
}
else // optional
{
// else code block. Executed if the expression is false.
}
Instrukcja if … else jest odpowiednikiem węzła Branch:

W następnym artykule użyjemy operatorów i instrukcji if do stworzenia nowej funkcji w klasie ATutoProjectGameMode.
Leave a Reply